V160 van Lenz

Die V 160 Voorbeeld 

Na de Serie van de V200 werd midden jaren 50 de eenmotorige diesellok geplant die op niet elektrische trajecten de stoomlok van de serie 03 ,23 38 ,50 zou aflossen. De V160 werd aangedreven door een 1900 ps sterke 16 cilinder diesel motor die zo wel door Mercedes-Benz als Maybach geleverd werdt. De V160 werdt onderandere bebouwd door Krupp Henschel ,KHD ,Krauss Maffei en Mak vanaf 1964 werd de V160 in dienst gesteld bij de Deutsche Bundesbahn. vanaf 1969 kregen de loks computer nummering aanduiding werd toen BR 216 totaal werden er 800 loks gebouwd. DE V160 werd zo wel ingezet voor de buurtlijn als regionaal verkeer maar ook voor goederentreinen. Vanaf 1974 kregen aantal loks nieuwe kleur stelling namelijk blauw/ crème . Half wegen jaren 80 hebben zelf nog een paar  BR 216 in dienst gestaan van de NS en werden deze ingezet vanaf Groningen t/m Zwolle 



Lenz heeft  in hun programma ook de BR 218 deze loks is ontwikkeld rond 1971 en kwamen in dienst bij de DB rond 1972. De BR 218 heeft elektrische verwarming waarmee de lok de wagons kon verwarmen. De motor had een vermorgen van 2500 tot 2800 ps. De BR 218 was ook voor zien van trek duwtrein besturing waardoor de BR 218 een universele lok was voor goederentreinen als reizigers treinen kon worden ingezet. De DB is eind dit jaar begonnen om de BR 218 langzaam buiten dienst te gaan stellen.



Nach der erfolgreichen V 200 wurde Mitte der 50er Jahre eine einmotorige Diesellokomotive geplant, die auf nicht elektrifizierten Strecken die noch zahlreich vertretenen Dampflokomotiven der Baureihen 03, 23, 38 und 50 ablösen sollte. V 160 von einem 1.900 PS starken 16-Zylinder von Mercdes-Benz oder Maybach. Ab 1965 versahen die von Krupp, Henschel, KHD, Krauss-Maffei und MaK gebauten V 160 ihren Dienst.
Mit mehr als 800 Stück ist die V 160-Reihe eine der meist eingesetzten Streckendieselloks der DB.  Nebenbahndienst und Regionalverkehr ebenso eingesetzt wie vor Güterzügen, Schnellzügen und Intercitys. Die Baureihe 218 ist der letzte Entwicklungsstand der V 160 Familie. Sie besitzt eine elektrische Zugheizung und einen 2500 bis 2800 PS starken Motor, der den Hilfsdiesel des Heizgenerators überflüssig machte. Zugheizung und Wendezugsteuerung machten die 218 schließlich zu einer Universal-Lok für Reise- und Güterzugdienst, die teilweise noch heute im Einsatz ist.

Lenz heeft van de V160 een nieuwe uitvoering uitgebracht met verbeterde Sound zo is de speaker helemaal nieuw geworden en een stuk groter. daarnaast heeft de lok ook nog eens in beide cabines een machinist zitten die naar aanleiding van de rijrichting verdwijnt of te voorschijn komt.  Nummer van de Lok is V160 032 geworden gebouwd door Krupp 


Fahrzeug
V160 137 (ab Auslieferung)
216 137-0 (ab 01.01.1968)
Hersteller: Krauss-Maffei
Fabriknummer: 19336
Baujahr: 1967
Abnahmedatum: 31.07.1967
erster Standort nach Inbetriebnahme: Ulm
Ulm vom 01.08.1967 bis 24.03.1971
Kempten vom 25.03.1971 bis 31.08.1973
Gießen vom 01.09.1973 bis 31.05.1980
Limburg vom 01.06.1980 bis 13.02.1989



Fahrzeug
V160 032 (ab Auslieferung)
216 032-3 (ab 01.01.1968)
Hersteller: Krupp
Fabriknummer: 4665
Baujahr: 1965
Abnahmedatum: 25.06.1965
erster Standort nach Inbetriebnahme: Lübeck
Lübeck vom 26.06.1965 bis 23.05.1967
Hamburg-Harburg vom 24.05.1967 bis 27.10.1967
Lübeck vom 28.10.1967 bis 28.03.1969
Hagen-Eckesey vom 29.03.1969 bis 29.02.1972
Braunschweig vom 01.03.1972 bis 29.05.1975

Gegevens   nieuwe Lenz lok BR 218-246-7 
25.09.1973 - Abnahme der Lok im AW Nürnberg
19.05.1973 - Z-Stellung
29.04.2006 - Überführung der Lok als Ersatzteilspender ins AW Bremen
—.—.2006 - Lok gab ihren Dieselmotor an die 218 483 im AW Bremen ab
22.08.2006 - Ausmusterung 

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