BR 38 Geschiedenis en MBW BR 38

BR 38 2361 von MBW im bahnhof Königshofen august 1964

BR  38 3885  auf der Moselbrücke in Plafzel Frühjahr 1967 unterweg nach Trier
BR 38 mit Wannentender mit dar hinter 3 YB umbau wagons

Die eerste BR 38 werdt gebouwd in 1906 Berliner Machinebau AG in  2006 was de BR Baureihe 3810–40,  precies honderd jaar oud.  na de oorlog werden totaal 41 BR 38 omgebouwd voor trekduw treinen te trekken zo kregen de locs een gesloten machinisten huis en een Wannentender.

Door de Wannentender mochten de locs ook nog eens met 85 Km/h achteruit rijden in plaats van 50 met de korte tender. Door de Wannentender werdt ook de rijeigenschappen stuk beter dan met de gewone standart tender. In 1965 kwam een einde voor de BR 38 in trek duw trein verkeer.

Van de BR 38 zijn dan ook meer dan 3556 stuks gebouwd De meeste P 8 bouwde die Berliner Maschinenbau AG met 1025 Stuks gevolgd door Henschel & Sohn in Cassel met 742 Stuks.  Bij de Deutsche Bundesbahn werd de BR 38 in 1974 buitendienst gesteld..





BR 38 auf der Hintergrund steht ein BR 23 

BR 038 637 im BW Freudenstad





































De Firma MBW heeft met de BR 38 een hele mooie gedetailleerde  Messing lok op de rails gezet. Verlichting is uit warme Led's wit en Rood. De rijeigenschappen zijn heel erg goed sound is super oder sehr toll .

De Firma MBW  heeft na de BR 65 en BR 93 nu met de BR 38 echt een zeer mooie machine op de rails gezet . Dit belooft zeker nog wat voor de toekomst zo als de BR 23 en BR 50 / BR 41 en BR 03 die MBW ook nog uitwil brengen voor spoor nul.

Qua wagons kan je eigelijk bijna alles wel achter de BR 38 hangen van Silverlingen 3YB umbau wagons en 4YB umbau wagons /Mitteleinstiegwagons en de Gruppe 36 de laatste wordt door MBW ook in model na gemaakt en zal als alles goed gaat rond februari /maart 2019 leverbaar zijn.






BR 38 mit drie YB umbau wagons und ein hilf Gepäckwagon 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten