vrijdag 17 maart 2017

Br 65 van MBW in Test

















Mijn eerste in druk van de MBW BR 65 was dat de lok heel erg mooi verpakt zit in de doos en vastgeschroefd is op een dikke plank. Na dat ik thuis was heb ik de doos open gemaakt daar bij worden twee witte handschoenen meegeleverd. Om de verkapping zitten twee klittenband koorden om  de lok  heen deze moest je los maken waarna je de lok zo uit de doos kan tillen. Waarna je de grote witte deksel kan optillen en de lok zichtbaar wordt.

De lok zit dus met twee grote schroeven vast geschroefd voor transport en om beschadigen te voorkomen dit zijn Kruiskop schroeven zo dra je die los gedraaid heb kan je de lok vast houden.  Om vervolgend met een gewone schroevendraaier nog twee dunnen schijven los te draaien.

Boven op de Deksel in de doos zat ook een doorzichtig zakje met losse onderdelen die je op de lok kan monteren zo als stoomverwarming en stoomcilinder stangen.  Jammer worden er geen figuren mee geleverd zo als stoker en machinist.

 BR 65 op de  baan te laten rijden, Op het moment dat de lok op de rails wet gezet gingen meteen de verlichting bij de wielen branden en verlichting aan de voorkant en achterkant plus geluid.

Na het juiste nummer 65 in mijn handregelaar gezet te hebben en de knop langzaam open draaide kwam de lok in beweging. Het geluid was ik gelijk van onder de indruk vond dat buiten gewoon erg mooi klinken.  Het nemen van de wissels was geen enkel probleem voor de loc of het nu rechte wissels zijn of drieweg wissel of boogwissel.

De witte verlichting wisselde naar aanleiding van de rijrichting naar wit of rood zo ver ik weet is dit eerste spoor nul stoomlok waar bij ik dit gezien heb. Vind dat wel net echt vooral als de BR 65 alleen rijdt.

De waterluiken en de deur  van de machinisten huis kunnen worden geopenden net zo als de Keteldeur. In de ketel bevind zich een kleine tankje voor de rookvloeistof hier mag je alleen rookvloeistof van ESU voor gebruiken nummer 51990.

Als je de sound uit zet van de BR 65 dan hoor je totaal geen motor geluid van de Maxon die de lok aandrijft.

Het enigste min punt is dat de speaker jammer genoeg niet boven de cilinders zit maar achter het machinistenhuis in de kolengedeelte. Dat heeft te maken dat boven de cilinders een klein bakje zit voor de rookolie. Het geluid is er niet minder door.

Trek kracht van de lok is zeer goed heeft zeer zeker geen probleem om totaal tien umbau wagons te trekken bestaande uit acht 3YB en twee 4YB wagons.

Mijn conclusie wat betreft de BR 65 is dat MBW met de BR 65 een zeer mooie gedetailleerde loc op de rails heeft gezet met zeer goede rijeigenschappen. Waar niet alleen mee gereden kan worden maar ook heel erg mooi tot zijn recht komt in een vitrine. Wel vermoed ik dat de lok in de komende jaren nog wel eens in waarde zal kunnen gaan stijgen.

MBW is met de BR 65 een hele goede weg ingeslagen en hoop dat zij hiermee heel veel succes zullen hebben in de komende jaren. Na de BR 65 wordt de eerste volgende lok de BR 93.5 daarna de BR 38 die waarschijnlijk eind 2017 of begin 2018 uitgeleverd wordt . Tweede helft 2018 komt de BR 23 uit van MBW.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten