donderdag 1 juni 2017

Auto van de Maand Juni De Fiat 500

































Massamotorisering van Italië begint in 1957 met de Fiat 500. Het vierzits autootje met de bijnaam ‘rugzakje’ is de opvolger van de beroemde Topolino. De luchtgekoelde motor is, net als bij de 600, achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan. De wielophanging is rondom onafhankelijk, de vierversnellingsbak is op de vloer geplaatst. 
De vroege versies hebben naar achteren scharnierende portieren. De tweecilinder met 479 cc perst er 13 pk uit bij 4.000 tpm. Later dat jaar neemt het vermogen toe tot 15 pk. Bijzonder is dat bij de basisversie (Economica) de ramen niet open kunnen. Wel heeft de 500 een canvas dak, dat naar achteren opgerold kan worden, voor de nodige frisse lucht. In 1960 verschijnt zelfs een stationversie, Giardiniera genaamd. Deze heeft een grotere wielbasis en een horizontaal geplaatste motor (onder de laadvloer). 
De tevens in 1960 gepresenteerde 500D, de opvolger van de 500, beschikt over een sterkere motor van 499 cc, met 18 pk bij 4.400 tpm. In 1965 vervangt de 500F de 500D, met als belangrijkste verschil de nu naar voren scharnierende portieren, wat een verbetering van de veiligheid betekent. In 1972 verschijnt de laatste versie, de 500R, met andere wielen en een nieuwe motor van 594 cc, afkomstig van de Fiat 126. In de 500R levert de motor echter iets minder vermogen, namelijk 18 pk. Wanneer in 1975 het doek valt voor de 500, zijn er meer dan 3.678.000 exemplaren gebouwd.

De Fiat 500 was in de jaren 60 en 70 ook te vinden in Duitsland en was daar ook wel aardig populair aangezien je zo Fiat 500 makkelijk kon parkeren in de drukke steden.

Op Spoor nul baan naar Duits voorbeeld past zeer goed een Fiat 500 1/43 de firma Minichamps heeft dan ook heel mooi schaalmodel van de Fiat 500 in hun programma. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten