zondag 3 december 2017

Auto voor de maand december Mercedes 180/190 Ponton 1953/1962

Het is realistisch om te beweren dat Mercedes-Benz in de tweede helft van de vijftiger jaren dreef op de Ponton. Terwijl Duitsland langzaam overeindkrabbelde van de econo- mische oorlogsschade luidde dit model met zijn geïntegreerde spatborden, waarnaar de naam verwees, een nieuw tijdperk voor de fabrikant uit Stuttgart in. Tegenwoordig lijkt het vaak als ‘Bolhoedje’ betitelde type een beetje in de vergetelheid geraakt. In dit artikel schuiven we de viercilinders naar voren, oftewel de 180 en 190.

Mercedes Benz stelde in 1953 de eerste zelfdragende carrosserie voor de 180 met benzine motor de snelheid lag bij 126 Km/h  motor had een vermogen van 52 PK gelijk tijdig werdt ook de Dieselmotor voorgesteld met een vermogen van 43 PK en topsnelheid van 110 Km/h. In het eerste Productie jaar werden 20.306 benzine auto geproduceerd en van de diesel uitvoering werden totaal 15.532 geproduceerd.

In 1955 werd een nieuwe viercilinder motor ontwikkeld 1987 CC die een vermogen had van 75 PK Deze motor vond zijn eerste toepassing in de Mercedes 190 Sl Verder werdt ook de achteras geleend van de 300 Sl die een laag liggende scharnierpunt had waardoor de wegligging veel beter werdt. In 1956 kwam dan ook een verbeterde uitvoering op de markt de 190 deze kreeg grotere ramen de achterlichten werden iets groter net zo als de gril die iets breder werdt. Daarbij kreeg de 190 ook nog chroomstrips rondom. 

De Mercedes 180/190 is toch 1962 geproduceerd zo wel met benzine motor als dieselmotor. de laatst kreeg dan ook een verbeterde dieselmotor die nu een vermogen van 1997 cm en 50 PK gewicht van de mercedes 190 is 1250 Kg topsnelheid 126 Km/h wat voor die tijd zeer redelijk was. In vierjaar tijd zijn er ruim 82000 geproduceerd door Mercedes Benz.
Mercedes 190 Ponton tijdens gilde Feesten Soest augustus 2017 Foto Bernard van Laar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten