traject Leer Groningen NL

VT 624 Unterweg nach Groningen bei nieuwe schans 
BR 216 im bahnhof Nieuweschans-NL strecke nach Groningen

















De lijn is aangelegd door de Großherzoglich Oldenburgische Staatseisenbahnen (G.O.E.), als onderdeel van de oost-westverbinding vanuit Oldenburg richting de Nederlandse grens. Dit is opmerkelijk, daar het gebied waarin de spoorlijn ligt (Oost-Friesland) niet tot het Groothertogdom Oldenburg behoorde, maar tot de Pruisische provincie Hannover. De spoorlijn werd op 26 november 1876 geopend en op 6 december van dat jaar feestelijk ingewijd. De aansluitende Staatslijn B was reeds in 1868 tot Nieuweschans doorgetrokken.

De Spoorlijn Groningen Leer heeft ook zeer donker periode gehad gedurende de tweede wereldoorlog. via deze spoorlijn gingen de joden transporten vanuit kamp Westerbork naar de vernietingskampen in het Oosten. 
Op 1 april 1944 werd het reizigersverkeer op de lijn gestaakt. In april 1945 werd de spoorbrug (de Friesenbrücke) over de Eems opgeblazen. Hij werd pas in 1951 vervangen door een nieuwe brug. In 1954 werd het reizigersverkeer hervat. Er reed enkele malen per dag een trein met materieel van de toenmalige Deutsche Bundesbahn van Leer (Ostfriesl) naar Groningen, meestal komend uit Oldenburg, Bremen of Hannover en Braunschweig.
In de jaren zeventig en tachtig waren er per dag twee treinparen in beide richtingen, één in de ochtend en één in de avond, tussen Groningen en Bremen, halverwege jaren tachtig ingekort tot Oldenburg. Op bepaalde tijden bestond in Nieuweschans aansluiting op een busdienst van de DB naar Leer waarop spoorkaartjes geldig waren. Later kwam er rond de middag één treinpaar in beide richtingen bij tussen Groningen en Leer waarbij gebruik werd gemaakt van het Duitse materieel dat overdag in Groningen overstond. In Nederland werd gereden als sneltrein en werd alleen gestopt in Hoogezand-Sappemeer (alleen richting Duitsland), Winschoten en Nieuweschans. Na de komst van de Wadlopers waarbij de 1e klas op 1 oktober 1981 werd afgeschaft bleven deze treinen met Duits materieel rijden met ook 1e klas.[2] Na 1995 kregen de Wadlopers ook 1e klas.
Aan het eind van de jaren 1990 was de spoorbaan in zo slechte staat, dat de treinen slechts met zeer geringe baanvaksnelheid mochten passeren. Tussen mei 2000 en februari 2002 was de spoorlijn gesloten voor een grondige vernieuwing. Sindsdien is het baanvak geschikt voor een maximumsnelheid van 120 km/h.






DB 216 043-0 komt om 11.26 aan op spoor 3b met trein uit Oldenburg
DB 216 085 ist bei der Haltestelle Martenshoek schon 13 Kilometer unterwegs von Groningen nach Braunschweig Hb

1 opmerking:

  1. Van 1979 - 1985 werd door de NS een 8 a 10-tal locomotieven van het type Br216 van de DB gehuurd. Deze locs werden op alle noordelijke lijnen ingezet. Roodeschool na herstel van het seinwezen, voorheen CRVL, wat tot de treinramp tussen Winsum en Sauwerd leidde (1980). Met de Br216 werden zowel goederen alsook personentreinen (plan-E) gereden. Voor foto's Google: Br216 in NL.

    BeantwoordenVerwijderen