zaterdag 21 mei 2011

Zo konden de vakantie gangers vanaf 1946 tot 1960 op vakantie gaan





ZO even een kort berichtje. Zaterdag 21 mei even een klein uitstapje gedaan naar het vliegveld Teuge bij Apeldoorn. Daar waren vandaag 3 rondvluchten met een DC 3 georganiseerd. Zo mooie oude Dakota is altijd weer erg mooi om te zien voor al het geluid van de mooie oude Zuiger Motoren die in ster gebouwd is heeft 14 cilinders De fabriekant van de motor is Pratt & Whitney. Deze motors waren zeer betrouwbaar en erg sterk. Als die één voor één gaan starten wat vooraf gaat met een harde Knal Ik zelf ben erg gek op oude Techniek naast mooie Engelse Oldtimers wat een hele grote liefde van mij is maar daar kom ik binnenkort nog wel even op terug. En natuurlijk oude duitse Diesels en Nederlandse diesels en grote Stoomloks, Niet te vergeten natuurlijk spoor nul

Toevallig is dit het oude regerings toestel van prins Bernhard. Het toestel is ruim 68 jaar oud uit de Douglas Aircraft Company gekomen rond januari 1944. Toestel heeft in de nacht van 5 juni 1944 Majoor Dick Winters van de Easy Company 506 Airborne Division vervoert. rond 17 september 1944 is uit dat zelfde toestel Brigade Gereraal James Gavin gesprongen in de omgeving van Groesbeek. Tot 25 september 1944 boven operatie gebied Market Garden gevlogen. Tegen woordig is de DC 3 eigendom van de DDA wat staat voor Classic Airlines en vliegt in de oude kleur stelling van de KLM Midden jaren 50. In dit vliegtuig kunnen 18 passagiers mee.

Eind jaren 40 tot begin jaren 60 konden veel mensen met zo DC 3 dus op vakantie gaan naar diverse bestemmingen binnen Europa. Maar ook naar landen buiten Europa.

Dit heeft wel niks te maken met spoor nul maar ik vond het toch even leuk om dit berichtje te plaasten op mijn blog. Om te laten zien dat je niet alleen met de trein kan reizen maar ook met de auto en het vlieguig in tijdperk III . Dat is ook het tijdperk wat ik aanhoud voor het thema van mijn spoor nul baan.

1 opmerking:

  1. Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Die mooie oude vliegtuigen en Engelse oldtimers: het staat voor een tijd van weleer, dat reizen nog echt reizen was. Het is nu toch anders met een retourtje Griekenland met Corendon, haha!

    BeantwoordenVerwijderen